Wow, ik zou niet direct opleidingsniveau aan volgzaamheid willen koppelen. Of mensen zwart-wit verdelen in volgers en denkers... Of opleidingsniveau aan stemgedrag koppelen...
En ik denk dat je oorzaak-gevolg een beetje door de war is. Een achterban volgt geen politieke partij en neemt zonder pardon alles over wat zij oplepelen, een politieke partij heeft een achterban omdat die politieke partij een gedachtegoed uitdraagt die overeen komt met het gedachtegoed van de achterban. Tenminste dat hoop ik.
Als Geert Wilders morgen de oorlog verklaart aan gingers dan gelooft niet de hele achterban daar opeens in. Toch? Of bestaat het concept Cult of Personality bij Geert Wilder in jouw optiek?
Ik koppel opleidingsniveau, of beter gezegd het vermogen tot analytisch en kritisch denken, aan volgzaamheid. En ja, dat is een generalisatie en uiteraard zijn er dan uitzonderingen. Wat ik enkel wil zeggen is dat er in de categorie lager opgeleiden een grotere groep mensen zal zijn die simpelweg niet de drang hebben om, of in sommige gevallen niet bekwaam zijn in, zelf dingen te onderzoeken of dingen te willen weten.
Als iemand uit een positie van autoriteit, zoals men van een politieke partij en zeker een politiek leider die men volgt verwacht, bepaalde dingen roept, dan is er sowieso al een verlaagd niveau van kritisch zijn. Immers is het iemand die je in hoge achting hebt dus dan zal het wel kloppen. Als je daarnaast niet de drang hebt dingen uit te zoeken of zelf te weten te komen, of vanuit ervaring geleerd hebt alles met achterdocht of althans kritisch te benaderen, dan ja, is de kans vele malen groter dat je een volger bent.
Als Geert Wilders van de ene op de andere dag roept dat Gingers de slechtste mensen ter wereld zijn en ze allemaal uitgeroeid moeten worden, dan zal het inderdaad erg lastig zijn om zijn achterban te overtuigen. Maar als hij morgen begint met een aantal subtiele zaken te zeggen over gingers, of een zelf gefund onderzoekje de wereld in te helpen waar in staat dat gingers 20% meer misdaden begaan dan blonde en bruinharige mensen. En dan een week later een "subtiel" campagnefilmpje maakt met een verkrachtingsslachtoffer door een ginger, en dat zo langzaam opbouwt. Dan ja, is het zeker mogelijk dat op enig moment het gros van zijn achterban "minder gingers" scandeert na een Wilders speech. En dan doet het er niet toe waarom ze in eerste instantie Wilders zijn gaan volgen, een populistisch leider zal altijd wel eens iets roepen dat je onderbuikgevoel aanspreekt natuurlijk, daar is het een populist voor.
Maar je hebt uiteraard gelijk, een opleiding is niet per definitie een vrijwaring van bovenstaande, ieder mens is ten alle tijden beïnvloedbaar... Het enige wat ik wilde zeggen is dat wat een hogere opleiding je over het algemeen wel leert is op een bepaalde manier dingen aan te pakken en tegen dingen aan te kijken. Om zelf tot conclusies te komen en bronnen te analyseren.