Marktverstoring, lol. Als de commerciëlen meer betalen krijgen zij gewoon de uitzendrechten van voetbal hoor, zie de champions league. Het niet meedoen van de publieke omroep is pas marktverstoring omdat het de prijs zou verlagen door minder vraag.
En de markt is kut, de markt geeft ons RTL4 en TLC. Die shit gaat echt niet minder stinken als de PO minder programma's maakt. Of denk je nou echt dat RTL4 opeens een Buitenhof gaat uitzenden, of dat SBS6 een Zomergasten gaat uitzenden?
Hoe is het niet marktverstoring als een partij met steun van de overheid flink geld neerlegd voor de voetbalrechten? De NPO hoeft geen winst te maken op voetbal, dus ze kan meer geld uitgeven eraan. En waarom moet dat van belastinggeld betaald worden voor iets dat gewoon onder recreatie valt. En vervolgens mogen we niet eens weten hoeveel geld hieraan besteed wordt.
Jij zegt nu dus dat als de overheid niet de aankoop van voetbalrechten opdrijft, dat dat marktverstoring is. Dat is juist de situatie omgedraaid. Waarom zou RTL, SBS, FOX meer moeten betalen omdat de NPO meebiedt hierop? Dat is heel gek.
Daarnaast, ja, een RTL zendt dat soort dingen soms uit. RTL Late Night anyone? Goed alternatief voor de talkshows. Ook grappig trouwens, want diversiteit in presentatoren van een talkshow moet dus uit de commercielen komen in dit geval.
Die programma's die jij noemt halen goede kijkcijfers, dus dat zou RTL of SBS prima kunnen overnemen. Ik zie geen reden dat de NPO deze programma's al tientallen jaren maakt. Stel je bent van mening dat deze opzet bijv. nieuwe programma's of talent (al vind ik dat ik alleen maar dezelfde gezichten zie bij de publieke omroep ook) een kans geeft, dan zou het toch beter zijn als deze daarna gelicenceerd worden naar de commercielen zodat er bij de NPO weer ruimte is voor wat nieuws.
Op internet is het nog erger. Want een NPO draait dus websites die niet via advertenties of abonnementen in stand gehouden hoeven te worden. Stel je dit even voor: de NPO gaat een krant beginnen die dagelijks bij iedereen in Nederland gratis thuis wordt bezorgd. Zonder advertenties erin. Dat zou toch gigantische oneerlijke concurrentie zijn voor de Volkskrant, NRC, AD, Telegraaf, etc?